Fundamentalism by Marty and Scott Appleby
Opdracht week 4 Religious Pluralism
Marty and Scott Appleby (1991) give different features of fundamentalism in their article.
Marty and Scott Appleby (1991) give different features of fundamentalism in their article.
De periode tussen 1989 en 1991 is een periode waarin men in de communistische landen van Oost-Europa en de Sovjet Unie vele veranderingen doormaakt. Deze periode wordt in het westen bekend onder Gorbachovs benaming perestrojka. In deze periode probeert de centrale overheid onder leiding van Gorbachov meer openheid (glasnost) te brengen in de wetten en regels opgesteld door de Communistische Partij. De glasnost maatregelen leiden tot een steeds groter wordende oppositie tegen het communistische bewind. Er komen steeds meer veranderingen op alle gebieden van de samenleving. Deze veranderingen komen natuurlijk niet plotseling uit het niets en de perestrojka. Veelal hebben ze hun oorsprong in de communistische periode en soms zelfs nog veel eerder. Vanaf de perestrojka treden de veranderingen wel steeds meer op de voorgrond. Langzamerhand worden steeds meer mensen in het gehele voormalig communistisch sovjet gebied zich ervan bewust worden, dat er machtsverschuivingen plaatsvinden.
Ik ben geïnteresseerd in deze machtsverschuivingen. Zij zijn van invloed op mensen op zowel macro-, meso-, als micro-niveau. Deze machtsverschuivingen en de invloed ervan op mensen zijn het onderwerp van mijn paper. Ik wil dit onderwerp combineren met etniciteit en kijken naar de invloed van die machtsverschuivingen op de etnische identiteiten van bevolkingsgroepen als bijvoorbeeld ‘de’ Evenki in midden Siberië. Ik stel mijzelf in dit paper de volgende vraag:
Wat betekenen de politieke en economische machtsverschuivingen van tijdens en na de communistische periode in de voormalige Sovjet Unie voor de etnische identiteiten van Evenki bevolkingsgroepen in Midden-Siberie?
Tijdens het blok Aziatische Tijgers kwam ik voornamelijk literatuur over Hongkong tegen. Dit zal dan ook het onderwerp worden van dit eindwerkstuk. Ik wil hierbij de economische en politieke situaties bespreken die zich voordeden tijdens de economische vooruitgang en tijdens de crisis. Bovendien wil ik kijken welke invloed de hereniging heeft op de relatie tussen China en Hongkong. Mijn vraag voor het eindwerkstuk luidt dan ook als volgt: Welke invloeden hebben de relaties tussen China en Hongkong op de economische ontwikkelingen in Hongkong? Hierbij ga ik al uit van een relatie van Hongkong met China. Dit lijkt me logisch, omdat Hongkong in 1997 weer bij China gevoegd is. Bovendien wonen er veel Chinezen in Hongkong.
The question whether syncretism is a useful concept is a difficult one to answer. The term is, according to Van der Veer (1994: 18,19) already in use since 1519 and since 1645 in relation with religion. But what is syncretism? Is it an "infiltration of a supposedly 'pure' tradition by symbols and meanings seen as belonging to other incompatible traditions" (Shaw and Steward 1994: 1). Or is it "an 'attempt to sink differences and effect union between" religions or cultures (Veer 1994: 18).
People are not religious anymore. This is a conclusion people take from the figures about church-attendacy. What they see is that lesser people go to church, at least in Europe. So they scream the world is secularising. But is this really so? And what is meant exactly with secularisation?
Dit paper is een verslag over wat ik onder andere allemaal geleerd heb in het blok Religieus Pluralisme, welke ik in de derde periode gevolgd heb.
In dit paper zal ik het boek 'Identity and Ecology in Arctic Siberia; The number one reindeer brigade' van Anderson (2000) bespreken. Deze monografie gaat over identiteitsvorming bij een Evenki rendierenbrigade in de provincie Taimyr in noord-Siberië en de invloed van de ecologische omgeving op die identiteitsvorming.
Hier in Amsterdam ligt kabel. Dat is handig, want nu heb je keuze uit meer dan drie tv zenders. Ook op de radio zijn nu heel wat meer zenders te beluisteren. Een derde voordeel is, dat je nu dag en nacht op het internet kunt zitten, zonder dat je je krom betaalt aan telefoontikken. Dit maakt het 'surfen' op het internet een stuk rustiger, vooral als je tijdens 'Amerikaanse tijden' bezig bent. Niet iedereen is gezegend met kabelinternet, maar steeds meer mensen vinden wel op de een of andere manier toegang tot het internet: via de kabel of telefoonlijn thuis, via de computers op het werk, op school, of in de bibliotheek, of zelfs via de vele internetwinkeltjes, die in steeds meer plaatsen in de wereld opkomen.